Bestaande lessen omvormen

Bent u op zoek naar hoe u bestaande werkwijzen of lessen kunt aanpassen zodat deelnemers een intensieve natuurervaring opdoen die lang beklijft? Natuurlijkheden geeft u graag advies hoe u de opdracht kan aanbieden in de vorm van een zintuigelijke belevenis voor zowel natuur binnen als buiten. Hierbij is Natuurlijkheden op haar sterkst in buitensituaties omdat ze daar de kracht van de natuur zelf ten volle kan aanwenden.

Voorbeelden: in opdracht van Stichting Omgevingseducatie maakte ik een lespakket voor het vmbo met als thema het landgoed Gooilust en het zandlandschap (de hei) .(foto Jaap van Vliet, IVN, waterbrug bij ecoduct).
Voor groep 5/6 van de basisschool werkte ik mee aan een lespakket prehistorie: van jagers/verzamelaars naar boeren. Hieruit zijn de prehistorische wandelingen voortgekomen: een tocht langs grafheuvels (boeren) en de vindplaats van de mammoetkies (jagerstijdperk), vol met actieve opdrachten.

 

Het Kamelonproject van St. Veldwerk en de CED groep uit Rotterdam is een mooi voorbeeld van aanpassingen van natuureducatieve lessen voor het speciaal onderwijs. Ik schreef voor hun projectmap een bijlage over aandachtspunten bij de begeleiding van kinderen uit deze groep in de vrije natuur.

In november 2012 organiseerde ik een symposium voor mensen die in de praktijk met special kids in de natuur werken.

Bij de Stichting NatuurWijs ben ik momenteel regelmatig werkzaam als mentor voor de nieuwe NatuurWijzers die hun stage doen.