Impressie van het symposium Natuur en Special kids 11 november 2012 

Op vele plekken ontstaan initiatieven en activiteiten in de natuur voor ‘special kids’: kinderen met hoog-sensitiviteit,  autisme, ADHD,  en aanverwante denk- en handelspatronen. Kinderen die meestal moeilijker meekomen in het reguliere basisonderwijs  en vaak (maar niet altijd) op scholen voor speciaal onderwijs zitten. Hoe ga je met deze kinderen om tijdens natuurgerichte activiteiten, in schoolverband of daarbuiten? Moet je je programma’s aanpassen om met hun kwaliteiten te matchen en zo ja, hoe dan? Of maakt het niet veel uit en kunnen deze kinderen gewoon lekker buiten in de natuur meedoen zonder aangepaste insteek of begeleiding?

Het doel van het symposium – expertise en ervaring in werken met special kids in een natuurcontext op de kaart krijgen-  is zeker gehaald. We hebben o.a. elkaar kunnen inspireren, bevestiging gevonden van onze werkwijze, nieuwe inzichten opgedaan en nieuwe contacten gelegd. Voor velen ook belangrijk dat we voelden dat we niet alleen staan in onze aandacht voor special kids en de rol van natuur in hun ontwikkeling.

Wat doe jij?
Wij nodigen je uit  om kort  te vertellen waar je mee bezig bent in het kader van natuur en special kids. Wat zijn je beste ervaringen en wat is je meest dringende vraag?

Sluit je aan op de LinkedIn groep “Natuur en Special Kids”!
Wij willen je vragen om binnen je netwerk mensen op de hoogte te brengen van dit initiatief. We denken hierbij aan de zelfstandige natuuraanbieders, BSO+ en scholen voor speciaal onderwijs die bezig zijn om natuur meer aandacht te geven;  aan onderzoekers, pedagogen, ambulant begeleiders en kindercoaches, medewerkers van zorgboerderijen, NME centra, logeercentra, plekken waar specifiek met dieren wordt gewerkt, natuurlijke speeltuinen die inzetten op meer bezoek van special kids.

Schatten die genoemd werden

  • inspiratie op meerdere gebieden
  • leuke praktische oefeningen met kinderen
  • Rots en Water heel interessant vanwege inzicht succesfactoren + rijk initiatief, te gek! (Hedde)
  • de “boze berenbrul” ( Rots en water)
  • de schat van verbinding en bevestiging, dank en liefs (Joyce)
  • herkenning, erkenning van mijn manier van werken ( Petra Meijnen)
  • inspiratie en weer meer bij mezelf komen ( Sonja)
  • communicatie met collega’s; communicatie met het dier ; in contact met jezelf ; communicatie met “special kids”; alles vanuit het hart
  • ik ga nu veel meer genieten en zoeken naar ontmoetingen in & met de natuur
  • rollenspel tussen de paardenman en deelneemster ( aanlijnen van “paard”)
  • 33 regels van hoe met jongens omgaan ( doorgestuurd door Jos Kleijnen)
  • Allereerst mijn complimenten voor het organiseren van zo’n mooi evenement. Ik heb genoten, ben geinspireerd en heb zulke mooie mensen ontmoet.Prachtig, en de ontmoeting met deze mooie mensen geeft me ook kracht om door te gaan waar ik mee bezig ben. Af en toe voel je je een eenzame in de woestijn, gister voelde ik met zoveel mooie mensen verbinding, wauw.Bedankt daarvoor. Corina Busman.
  • Bedankt voor het organiseren van deze bijzondere zondag. Ik heb ervan genoten en breder in ons vak leren kijken.Heel bijzonder. Mathieu de Bruijn

Thema’s die tijdens het symposium aan bod kwamen:

Zorgboerderijen: Welke activiteiten op zorgboerderijen zijn geschikt voor special kids en wat is het effect?
Marieke Braat www.natuurbelevingbrabant.nl 

Bushcraft(buiten): Natuurvaardigheden geschikt voor special kids, om echt te overleven in de natuur.
Door Sandra en Johan van der Wielen www.in2nature.nl

Natuurtherapie: Hoe gebruik je natuur als therapie voor special kids?
Alberthe Papma www.ziningroen.nl  en Yvon Schuler www.orgyd-kindergroen.org

Vertaling van natuureducatieve materialen
Hoe maak je NME-lessen en educatief materiaal geschikt voor special kids? Het Kamelon-project van Veldwerk en CED groep Rotterdam
Door Wim Meijberg www.veldwerknederland.nl

Dolfijnen als helpers voor special kids om te leren aarden
Dolfijnen en walvissen zijn natuurlijke schakels en bondgenoten voor speciale kinderen om hun hoge frequentie te kunnen aarden en hun zielentaal te vertalen naar de werkelijkheid van het leven.  Ervaar hoe Ute Kaiser  special kids hun ziel en lichaam leert verbinden en aarden op een speelse, natuurlijke manier met behulp van dolfijnen-energie, natuuractiviteiten en creatieve uitingen.
www. alprana-life-art.com  (de site wordt momenteel  geactualiseerd en is later “in de lucht”)     utekaiser@ gmail.com 

 ‘Rots en Water’ en natuur:  Weerbaarheid, Veiligheid en Saamhorigheid.
Hoe zijn dit soort weerbaarheidstrainingen toe te passen in de buitenomgeving?
Discussie-stellingen zijn: 1. “Hoe tem je wilde paarden? Door ze veel ruimte te geven!”; 2. “Het einddoel bederft de reis.” en
3. “Stickers ‘uit’, Verstand ‘aan’. Door Jos Kleijnen www.joskleijnen.nl  en www.rotsenwater.nl

Natuurlijke speelpleinen/tuinen
Wat is het effect en de rol van natuurlijke speelpleinen/tuinen om juist special kids te laten ontladen of opladen.
Zijn er speciale voorziening of begeleiding nodig? Door Ilse van der Put, www.speeltuinbende.nl in samenwerking met Marjan Wagenaar en  met  Ilse Vonder, www.ivnarnhem.nl  Werkgroep Bloeiende landjes. 
Allen co-auteurs van het nieuwe boek: “Allemaal spelen!, Aan de slag met natuurspeelplekken voor kinderen met en zonder beperking”  www.springzaad.nl en www.stichtingoase.nl 

Inzet van dieren( inzet van 2 paarden)
Dieren hebben vaak een positieve werking op kinderen met autisme en ADHD. Op welke manier zijn dieren inzetbaar?
Paarden brengen je bij jezelf, leren je grenzen aangeven, vergroten je eigenwaarde, laten zien hoe je bij anderen overkomt.
Nadja de Vlaeminck van www.bitlessandmore.nl  met assistentie van Aivy Kamerling.

Natuurkampen in Indianenstijl
Wat brengt het special kids om voor langere tijd intensief in de natuur te zijn? Hoe begeleid je hen optimaal?
Martin van den Kommer en Roos Kanis spreken kinderen aan vanuit het “Koningskind” principe en de stammenstructuur waarbij ieder een eigen plek en taak heeft die bij hem/haar past. Op de kampen zijn er ruige fysieke spelletjes naast rustige momenten met muziek, verhalen, meditaties en een talking sticronde. www.via-fysiek.nl  Boonstra (zie workshop creatief) werkt samen met Martin en Roos. Deze workshop werd overgenomen door Eleonora van Tuyll  www.aardewerkvakantie.nl  en Sylvia Ashmann  www.natuurlijkwijskind.nl  die beiden ook kampen organiseren. 

Natuurlijke school voor gevoelige kinderen
Op deze time-out natuurschool (in oprichting) kunnen kinderen (8-16 jaar) tijdelijk of structureel terecht zonder gemis van hun eigen onderwijs. Het wordt in samenwerking met scholen en Natuurmonumenten opgezet naar een Zweeds buitenschool voorbeeld.
Door Lucille Netters (directeur) , Robert Geers (iniatiefnemer 12 jaar) en Corne van Oers (onderwijsdeskundige)    www.kinderenvandewereld.nl 

Effect van natuur voor special kids
Wat doet de energie van de natuur met mensen in het algemeen en specifiek met special kids?
En wat doet de energie van mensen met natuur? Door Helen Kuipers www.helenkindercoach.nl

Moestuinen: Op welke manier zijn moestuinen in te zetten voor special kids?
Door Petra Kaak www.moestuincoach.nl en www.cruydthof.nl

Creatief in de natuur
Muziek, kunst, creatief bezig zijn met special kids. Het kan in en met de natuur. Ervaar wat het brengt.
Door  Rymkelisa Boonstra http://www.linkedin.com/profile/view?id=63842832&locale=en_US&trk=tyah
Materiaalkosten voor maken van krachtschilden € 3 p.p

Intensieve natuurbeleving (buiten)
Welke natuurbelevingsactiviteiten in de vrije tijd zijn geschikt voor Special Kids?
Petra Wilbrink www.almaterra.nl en Agnes Meijs van www.natuurlijkheden.nl  vertellen over hun ervaringen in de natuur met Special Kids.
Petra draait Wild Wijs kindergroepen. Agnes draait in Het Bewaarde Land, Natuurwijs en op vele BSO’s. Onlangs startte ze een natuurgroep vanuit een BSO voor speciaal onderwijs. Ze werpen vragen op als: kunnen autistische en adhd kids in dezelfde groep meedraaien? Hoe pak je dat aan? Wat kom je tegen? We gaan aan den lijve experimenteren met werkvormen om inzicht te krijgen of en hoe ze geschikt zijn voor Special Kids.

Muzikale omlijsting
Petra Meijnen
Voice of Life, Lelystad  petrameijnen@online.nl
Met haar lied: “Ik mag zijn die ik ben”